Don't miss even a single update! Like/Join us on Facebook to keep up-to-date!

Categories...

Kedai Membaiki Komputer

Kedai Membaiki Komputer
Dipercayai, Berkualiti & Pengurusan Mudah!

Sunday 19 October 2014

Alasan Kenapa Microsoft 'Pilih' Windows 10, Bukan Windows 9


Microsoft mengejutkan semua orang apabila mengumumkan kehadiran Windows 10. Pengumuman Windows 10 cukup mengejutkan karena Microsoft memilih untuk tidak menggunakan nama Windows 9 seperti yang digembar-gemburkan sebelumnya.

Ketua operasi Microsoft Terry Myerson pada acara perasmiannya sempat menjelaskan bahwa nama Windows 9 tidak sesuai karena sistem operasi terbaru ini merupakan yang paling komprehensif jika dibandingkan generasi-generasi OS Windows sebelumnya.

Namun kenyataan ini diragui ramai orang termasuklah para programmers. Bahkan menurut seorang pemilik akaun Reddit 'cranbourne', alasan tersebut hanya 'cakap kosong'.

Dalam sebuah postingannya, 'cranbourne' mengaku sebagai salah seorang developer aplikasi bagi Microsoft. Dia menerangkan bahwa alasan sebenarnya dari pemilihan nama Windows 10 adalah kerana sistem operasi lawas, Windows 95 dan 98.

Menurutnya, Microsoft takut terjadi kecelaruan bahasa program kerana nama 'Windows 9' sudah digunakan untuk simbol coding dari sistem operasi Windows 95 dan 98. Maksudnya, jika nama 'Windows 9' kembali dipakai untuk Windows 10, maka dikhuatiri akan terjadi kecelaruan language program seperti isu Y2k satu ketika dahulu.





For more Info, please visit and LIKE Facebook page: SABAH TECHNOLOGY <<< click here