Don't miss even a single update! Like/Join us on Facebook to keep up-to-date!

Categories...

Kedai Membaiki Komputer

Kedai Membaiki Komputer
Dipercayai, Berkualiti & Pengurusan Mudah!

Saturday 1 November 2014

MESIN MASA & JUBAH HALIMUNAN akan wujud pada tahun 2100 !!



Saintis mendakwa teleportasi dan jubah halimunan akan wujud pada tahun 2100

 Perjalanan masa dan teleportasi adalah sesuatu yang lazim di dalam kebanyakan SCI-fi filem. Diantaranya seperti Star Trek & Back to The Future. Saya paling suka dua filem ini walaupun usia saya bukanlah budak-budak lagi. hehe. 

Ramai yang menganggap teknologi-teknologi yang ada pada filem-filem Sci-fi itu MUSTAHIL... tapi kemustahilan itu bakal disangkal oleh saintis-saintis di dunia~


Beberapa ahli fizik berkata, apa yang kita 'angan-angan-kan' mungkin akan menjadi kenyataan sebelum akhir abad ini. WOW!
'Perjalanan masa' boleh dikatakan adalah yang paling diidam-idamkan di dalam bidang kejuruteraan. Saintis mengatakan bahawa ada kemungkinan ianya tidak lagi akan menjadi mustahil pada tahun 2100. Manakala pelancongan angkasa dan jubah halimunan yang mana akan membuatkan manusia tidak kelihatan (transparent) mungkin akan tersedia dalam tempoh hanya 15 tahun dari sekarang. Fuyoh!

Back To The Future - Sci-Fi Movie







Dalam kajian di kalangan panel saintis UK atas satu kajian terhadap kanak-kanak berumur 11-16 tahun ditugaskan oleh The Big Bang Fair, saintis berkata, teleportation boleh menjadi aktiviti harian manusia pada tahun 2080. 

Mesin masa yang disebutkan hanya akan menjadi tidak mustahil apabila satu alat yang memungkinkan zarah-zarah manusia dipindah dari satu tempat ke tempat yang lain dengan 10% kelajuan cahaya dicipta. Teknologi kimia dan biologi akan membantu dalam memindahkan atom-atom yang ada pada tubuh manusia.

(kelajuan cahaya ialah 
299705 km/s, kelajuan maksimum kereta Ferrari ialah 0.3025 km/s)




Saintis juga mengatakan jubah halimunan seperti yang ada pada filem Harry Porter akan wujud dalam masa 15tahun dari sekarang saja lagi! Wah!

Hollow Man
Chris Phillips, Profesor Eksperimen Fizik Pepejal di Imperial College London berkata: "Salah satu cara untuk membuat jubah tembus pandang (halimunan) adalah:

 is to use adaptive camouflage, which involves taking a film of the background of an object or person and projecting it onto the front to give the illusion of vanishing.

Saintis-saintis tersebut juga mengatakan kesemua teknologi asas untuk kesemua yang disebutkan di atas sudah ada.




For more Info, please visit and LIKE Facebook page: SABAH TECHNOLOGY <<< click here